poniedziałek, 20 listopada 2017 Imieniny: Anatol, Sedzimir

Szkoła w Zelczynie wyróżniona

W roku szkolnym 2016/2017 Szkoła Podstawowa w Zelczynie przystąpiła do ogólnopolskiego konkursu pn. „Biblioteka Przyjazna Uczniowi” organizowanego przez Studium Prawa Europejskiego. Za każde z dziesięciu zadań jury konkursu przyznała maksymalną liczba punktów. 

Celem konkursu jest popularyzowanie wśród uczniów w całej Polsce czytelnictwa. Szkoły przystępujące do konkursu przyjmą na siebie zadania, których wykonanie było oceniane przez jury punktowo, w skali od „1″ do „10″. Warunkiem do otrzymania tytułu i dyplomu BIBLIOTEKA PRZYJAZNA UCZNIOWI jest uzyskanie co najmniej 80% punktów za 9 zadań.

Dlaczego warto czytać? – pogadanka i dyskusja to pierwsze zadanie, w którym wykorzystano artykuł Magdaleny Kordaszewskiej pt.: „Niech dzieci czytają” zamieszczony w czasopiśmie „Życie Szkoły” 9/2016 oraz materiały i ulotki Fundacji ABC XXI „Cała Polska czyta dzieciom”, z którą szkoła współpracuje od 12 lat. Podczas swobodnej rozmowy dzieci wymieniały powody, dla których warto czytać książki. Na pierwszym miejscu znalazła się wiedza, kolejne to: przyjemne spędzanie wolnego czasu, relaks, a także sposób na samotność. Inne przyczyny wymieniane przez dzieci: nauka i poprawa techniki czytania, ćwiczenie ortografii oraz rozwijanie wyobraźni. Na przygotowanej gazetce ściennej pt. „Warto przeczytać” uczniowie umieścili tytuły książek, które polecają rówieśnikom i po które ich zdaniem warto sięgnąć. Pojawiły się również wnioski zachęcające wszystkich uczniów i dorosłych do czytania książek.

W konkursie „Moja ulubiona biblioteka” udział wzięło 25 uczniów z klas od II do VI. Dzieci przygotowały wyłącznie prace plastyczne, wykonane różnymi technikami. Pomysłowe oraz starannie wykonane zdobyły ogromne uznanie, zarówno jury jak i pozostałych uczniów. Wszyscy laureaci konkursu otrzymali nagrody książkowe i słodycze, pozostali uczestnicy – nagrody pocieszenia. Wystawę prac można oglądać na szkolnych korytarzach oraz bibliotece szkolnej, gdzie zostały wyeksponowane.

Konkurs recytatorski zorganizowany i oceniony został w dwóch kategoriach wiekowych. W wybór odpowiedniego repertuaru zaangażowali się nauczyciele języka polskiego oraz wychowawcy klas. Uczniowie z klas młodszych zaprezentowali (26 stycznia) wiersze Jana Brzechwy, natomiast uczniowie z klas starszych (12 stycznia) – dowolny wybrany przez siebie wiersz poetów polskich. Łącznie w konkursie wystąpiło 22 uczniów. Występy publiczne nie należą do zadań łatwych – wiele emocji towarzyszyło tak podczas samych recytacji jak i głosowania, w którym oprócz jury swój głos oddawała również publiczność. Pierwsze miejsca i nagrody publiczności zdobyli: Mikołaj Lelek z klasy I oraz Eliza Stefańska z klasy VI b. Laureaci otrzymali nagrody w postaci książek, maskotek i słodyczy.

W ramach konkursu „Szkolny Mistrz Czytelnictwa” w klasach 3 a i b przeprowadzono dwuetapowy konkurs pn. „Zgadywanki literackie”. W pierwszej części uczniowie musieli wykazać się znajomością wierszy Jana Brzechwy, a w drugiej „Zgadnij kto to?” należało podać imiona bohaterów wierszyków i bajeczek dla dzieci. Zwycięzcą została klasa 3 a.  W klasach 4 a i b przeprowadzono konkurs pt. „Wiem wszystko”. Każda klasę reprezentował zespół uczniów, którzy odpowiadali na pytania związane z polskimi legendami, podaniami, a także baśniami H.Ch. Andersena, Ch. Perraulta oraz braci Grimm. Zacięta rywalizacja świetnie przygotowanych zespołów zakończyła się dogrywką, w której uczniowie zmierzyli się z pytaniami z innych dziedzin wiedzy m.in. ochrony przyrody i ruchu drogowego. Zwycięzcą okazała się klasa 4 a. W  klasach 6 a i b przeprowadzono konkurs pt. „Związki frazeologiczne”, również dwuetapowy, gdzie w części: pisemnej należało dopasować związek frazeologiczny do jego objaśnienia, natomiast w części ustnej – związki frazeologiczne były uzupełnianie o nazwy zwierząt. Klasa 6 b okazała się lepsza. 

Od 2004 r. szkoła bierze udział w kampanii „Cała Polska Czyta Dzieciom”, dlatego głośne czytanie dzieciom tutaj to już tradycja. Co roku w ostatnim tygodniu maja biblioteka organizuje Tydzień Czytania Dzieciom, na który oprócz rodziców zaprasza poetów i pisarzy literatury dla dzieci z naszego regionu, a także przedstawicieli różnych zawodów i tak gościli już strażacy, weterynarz czy przewodnik tatrzański.  W tym roku zaproszenie na wspólne czytanie przyjęła Małgorzata Dybek, mama Darka z klasy II b, która przeczytała dzieciom pierwszy rozdział książki Waldemara Cichonia „Cukierku, ty łobuzie!”. Do zadania „Czytanie łączy pokolenia” włączył się również Oddział Przedszkolny w Zelczynie. Przedszkolaki z zainteresowaniem wysłuchały „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren, ulubionej książki Tymka Odrowąża, której fragmenty przeczytał jego tata. Nauczyciele również chętnie czytają swoim uczniom: klasa IV b wysłuchała opowiadania Marcina Przewoźniaka „Miłość czyli nic takiego się nie stało”, a w listopadzie uczniowie klas I-VI wysłuchali fragmentów książki Wojciecha Cezara „Pamiętnik grzecznego psa” przeczytanego przez Zenona Michalskiego. Tekst ten był jednocześnie wprowadzeniem do zajęć edukacyjnych pt. „Mój przyjaciel pies”.

Źródło: SP w Zelczynie