Autorskie spotkanie z Witkiem Brodą
W ramach cyklu Muzyczne Poniedziałki serdecznie zapraszamy na autorskie spotkanie literacko-muzyczno-etnograficzne z Witkiem Brodą, liderem legendarnej Kapeli Brodów, wybitnym muzykiem i badaczem muzyki, grającym na skrzypcach i lirze korbowej, od wielu lat przemierzającym Polskę w poszukiwaniu zapomnianych melodii i ostatnich ludowych muzykantów.
Mowa będzie o polonezie – światowej sławy tańcu. Dzisiaj, w Polsce – miejscu swojego narodzenia – tańczonym jedynie na balach studniówkowych. Spotkanie ma charakter prelekcji Witka Brody na temat historii poloneza oraz innych tańców polskich oraz prezentacji muzycznej na skrzypce i lirę korbową.
Taniec polski, polonez, chodzony i jeszcze inne określenia dotyczą takiego kręgu utworów, które mogą przybierać różnorodne konwencje, rozmaite formuły instrumentacji, akompaniamentu, ekspresji wykonania. Można dyskutować, czy jego źródłem jest muzyka dworska czy ludowa. Ważniejsze, że może być realizowany, może objawiać się w tak różnorakich i nieoczywistych czasami formułach wykonawczych. „Jestem muzykiem. Grałem w życiu punk rocka, muzykę tradycyjną, eksperymentalną, barokową – 'bez dogmatu’. Polonezy wykonywałem ze Szwedami, Francuzami, Estończykami. Polacy na ogół nie znają historii, śpiewając kolędę „Bóg się rodzi” nie wiedzą, że to polonez. Poloneza czas zacząć!”.
Witek Broda – wybitny muzyk i subiektywny badacz muzyki, grający na skrzypcach i lirze korbowej. Jeden z założycieli Teatru Węgajty i formacji Bractwa Ubogich.
Lider Kapeli Brodów, która występowała w Maroko, Irlandii, Walii, Niemczech, Litwie, Rosji, Holandii, Danii, Estonii i Mołdawii. Na repertuar kapeli składają się utwory świeckie i religijne z obszaru Pierwszej Rzeczypospolitej, pochodzące ze zbiorów Oskara Kolberga, Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Katedry Etnomuzykologii Sakralnej KUL i własnych Witka Brody. W swoich wykonaniach Kapela zachowuje oryginalne maniery wykonawcze oraz – w przypadku muzyki religijnej – właściwy jej tematyce kontekst. Używają oryginalnych lub zrekonstruowanych instrumentów: liry korbowej, cymbałów, basetli i skrzypiec. Pierwsza płyta Kapeli Brodów (wraz z Anną Brodą) – „Pieśni i melodie na rozmaite święta” – otrzymała nagrodę PR Dwójka Folkowy Fonogram Roku 2001. W 2004 Witold Broda współpracował z Januszem Prusinowskim, Kapela funkcjonowała wówczas pod nazwą Dla Róży. W kwietniu 2004 r. zespół zdobył II Nagrodę na VII Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. W 2008 roku ukazały się dwie nowe płyty Kapeli: „Pieśni Maryjne” i „Tańce polskie”. W 2015 roku wydana została płyta „Muzikaim”.
Współautor muzyki do spektakli teatralnych „Shweik now” Bohel Theatre Amsterdam 1997 i „Drie zusters” De Trust Theatre (1998) oraz muzyki do filmu D. Gajewskiego „Anatol lubi podróże” 1999. Bierze udział w wielu projektach muzycznych, w tym ostatnio w polsko-szwedzkim projekcie muzycznym „Polska – Ścieżki Tańca”, którego celem jest pokazanie bliskiego pokrewieństwa naszych tradycji muzycznych. Jeździ z kolędą do Polonii w Naddniestrzu. Jest stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2011 roku – prowadził na Rzeszowszczyźnie badania terenowe; cyfrowe kopie dokumentacji tych badań znajdują się w Instytucie Sztuki PAN i Archiwum Muzyki Wiejskiej fundacji Muzyka Odnaleziona. Prowadził również badania nad pieśniami pogrzebowymi Ziemi Zawkrzeńskiej, a ich rezultatem był film „Puste noce”, zrealizowany przez Mazowiecki Instytut Kultury w 2014 roku.
„Repertuar mój wziął się z włóczęgi, wyobraźni i gustu. Trzydziestu lat wędrówek po wsiach, wertowania dzieł Oskara Kolberga, archiwów KUL i PAN, autorów znanych i nieznanych. Zawsze wiedziałem, że istnieje specyficzna nuta narodu, atom muzyczny, rozpoznawalny i nieobliczalny. Znalazłem go na samym początku, stąd moja muzyka”.
Zapraszamy w poniedziałek 28 października o godzinie 18.00 do Pałacyku „Sokół”. Wstęp wolny.
Joanna Kurpiel, źródło: CKiS