niedziela, 14 kwietnia 2024 Imieniny: Berenika, Walerian

Awokado na zdrowie

Awokado jest owocem, który powinien być stałym elementem diety przyszłych mam. Jak informuje Wirtualna Polska, Jest to bogate źródło zdrowych kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych, które nie tylko wspierają prawidłowe funkcjonowanie organizmu kobiety, ale także mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Czy jednak istnieją jakieś przeciwwskazania do spożywania awokado w ciąży? Jakie są najlepsze sposoby na włączenie go do diety?

Niektóre przyszłe mamy zastanawiają się, czy w ciąży można jeść awokado. Odpowiedź jest jednoznaczna – nie tylko można, ale nawet powinno się je spożywać.

Awokado pochodzi z Ameryki Środkowej i Południowej. Jego wygląd przypomina gruszkę, stąd też często nazywane jest gruszką aligatora. Owoc ten ma ciemnozieloną, chropowatą skórkę, pod którą kryje się zielony miąższ i duża pestka.

Awokado, zwane również smaczliwką wdzięczną, jest uznawane za jeden z najzdrowszych owoców na świecie. Dostarcza organizmowi wielu niezbędnych składników, takich jak:

  • Witaminy, w tym A, C, E, K i H. Awokado jest szczególnie bogate w kwas foliowy, który jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju dziecka i zdrowej ciąży.
  • Minerały, takie jak miedź, żelazo, potas, fosfor, mangan czy wapń.
  • Zdrowe tłuszcze (od 12 do 24 proc. zawartości miąższu). Pozostałą część stanowi woda (od 67 do 78 proc.), białko (od 1 do 3 proc.) i węglowodany (mniej niż 1 proc.). Awokado jest dość kaloryczne – 100 gramów owocu dostarcza około 160 kcal.

Jednym z najważniejszych atutów awokado jest to, że zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Charakteryzują się one dużą zawartością jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz dobrym stosunkiem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6.

Awokado jest także bogate w błonnik (od 1,4 do 3 proc. miąższu), przeciwutleniacze (np. glutation) i sterole roślinne (fitosterole). Co więcej, nie zawiera cholesterolu.

Badania naukowe dowodzą, że spożywanie awokado ma wiele korzyści dla zdrowia:

  • Awokado dostarcza organizmowi witamin, mikroelementów oraz tłuszczów, co pozwala uniknąć ich niedoborów. Ponieważ owoc zawiera także wartościowe enzymy, ma korzystny wpływ na wchłanianie składników odżywczych pochodzących z pożywienia.
  • Awokado wzmacnia układ odpornościowy matki.
  • Awokado zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cew nerwowych u dziecka.
  • Awokado ma pozytywny wpływ na pracę układu pokarmowego, zmniejsza ryzyko zaparć.
  • Awokado wzmacnia naczynia krwionośne i chroni serce kobiety w ciąży, wspomaga jej układ krążenia.
  • Awokado pomaga kontrolować poziom cholesterolu we krwi ciężarnej, gdyż obniża poziom „złego” cholesterolu LDL, reguluje ilość trójglicerydów.
  • Awokado poprawia pracę układu nerwowego przyszłej mamy, obniża ryzyko wystąpienia chorób neurodegradacyjnych.
  • Awokado wykazuje właściwości przeciwzapalne.
  • Awokado zapobiega przedwczesnemu starzeniu.
  • Awokado chroni przed chorobami cywilizacyjnymi (nadciśnieniem, chorobami serca, cukrzycą, udarem); ponieważ awokado jest ubogie w cukry proste, a zasobne w nienasycone kwasy tłuszczowe, szczególnie cenne jest dla osób, które zmagają się z insulinoopornością i cukrzycą (także cukrzycą ciężarnych).
  • Awokado działa antynowotworowo.

Jakie są najlepsze sposoby na włączenie awokado do diety ciężarnych?

Awokado można jeść na surowo, na przykład w sałatkach, na kanapkach czy grzankach. Jest też składnikiem past (np. guacamole) oraz dodatkiem do koktajli, dipów czy jajecznicy, a także deserów. Można nim zastępować masło. Warto zwrócić uwagę także na olej z awokado.

Do spożycia nadaje się wyłącznie miękki miąższ awokado. Gdy owoc jest twardy, powinien przez kilka dni poleżeć w temperaturze pokojowej. Szybko dojrzewa zwłaszcza w towarzystwie bananów. By uniknąć czernienia, pozbawiony skórki owoc dobrze skroplić sokiem z cytryny lub limonki.

Mimo wielu korzyści zdrowotnych, awokado nie jest owocem dla każdego. Przeciwwskazaniem do jego spożywania jest alergia na awokado, ale także na lateks (z uwagi na możliwe wystąpienie reakcji krzyżowej po jego spożyciu), a także stosowanie leków przeciwzakrzepowych (substancje czynne zawarte w awokado mogą osłabiać ich działanie).