Co w przypadku oszustwa przy kasie?
Kasy samoobsługowe wydają się być wygodnym rozwiązaniem, które ułatwia nam proces dokonywania zakupów. Dzięki nim możemy uniknąć długich kolejek i opuścić sklep w krótkim czasie. Jednakże, jeśli popełnimy błąd lub celowo zdecydujemy się na oszustwo, konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze niż w przypadku próby oszustwa przy tradycyjnej kasie. Dlaczego tak się dzieje?
Jeszcze kilka lat temu, klient, który próbował opuścić sklep bez zapłacenia, stanowił największy problem dla pracowników sklepów. Teraz jednak, znaczące kłopoty przysparzają kasy samoobsługowe. Wielu klientów zastanawia się, czy wprowadzenie tańszego towaru do systemu kasy samoobsługowej to kradzież, czy może oszustwo? Oczywiście, czasami mówimy o prostych pomyłkach.
Wysokość kary zależy od kwalifikacji czynu. Kilka miesięcy temu, głośno było o małżeństwie ze Świdnika, które celowo oszukiwało przy ważeniu towaru podczas zakupów w supermarkecie. Na wagę samoobsługową kładli warzywa i owoce, a następnie zaznaczali inne, tańsze towary. W rezultacie, groziło im do 8 lat pozbawienia wolności.
Portal prawo.pl zwrócił uwagę na jeden paradoks w polskim prawie. Okazuje się, że jeśli ktoś podmieni towar w opakowaniu i zapłaci kasjerowi mniej niż powinien, sądy uznają to za oszustwo. Jednak, jeśli dokona podobnej czynności przy kasie samoobsługowej, to w przypadku wykrycia, orzekają, że to już zwykła kradzież.
Zgodnie z informacjami, które możemy przeczytać, kradzież mienia o wartości do 500 zł (od 1 października będzie to 800 zł) jest traktowana jako wykroczenie (art. 119 Kodeksu wykroczeń), a powyżej tej wartości jako przestępstwo (z art. 278 k.k). Ale nawet jeśli jest to przestępstwo, nadal traktowane jest łagodniej niż oszustwo. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.
Policja wyjaśnia, że oszukiwanie podczas ważenia produktów grozi poważnymi konsekwencjami. Taką samą odpowiedzialność karną może ponieść osoba, która zmienia naklejkę czy metkę z ceną droższych towarów na tańsze. Podobna odpowiedzialność dotyczy również klienta, który dołoży towar do wcześniej zważonego produktu z wydrukowaną ceną.