piątek, 24 stycznia 2025 Imieniny: Rafal, Felicja, Franciszska

Historia awansu społecznego wg Maski

W sobotni wieczór, 27 maja, po raz kolejny spotkaliśmy się z aktorami Teatru Maska, którzy w ramach comiesięcznych spotkań teatralnych zaprezentowali sztukę Jeana Babtiste Moliera pt. „Mieszczanin Szlachcicem”.

Spektakl, który świętował swą premierową odsłonę w czerwcu 2015 roku, w ramach XII Skawińskiego Tygodnia Teatralnego, przedstawia perypetie pewnej mieszczańskiej rodziny, na czele której stoi Pan Jourdain, pragnący za wszelką cenę wkupić  się w szlacheckie grono. Nade wszystko chce stać się człowiekiem obytym, wykształconym i godnie wyglądającym, a wszystko po to, by zdobyć serce pięknej markizy. Nie szczędząc pieniędzy inwestuje w swój rozwój, pobierając lekcje tańca, muzyki, fechtunku i filozofii. Całym sobą stara się chłonąć przekazywaną wiedzę, próbując niestrudzenie wyjść poza swój ciasny umysł.

Ale na tym nie kończą się aspiracje Pana Jourdain. Postępując wbrew stąpającej twardo po ziemi małżonce, zamierza wydać córkę Lucyllę za młodzieńca szlachetnego stanu i uczynić ją markizą, odmawiając tym samym jej ręki zadurzonemu w niej Kleontowi. Zakochani walcząc o swoją miłość uciekają się do fortelu. Kleont przebiera się za syna sułtana tureckiego i wraz ze swoją świtą odgrywa maskaradę, mamiąc mieszczanina prestiżem i zaszczytnym tytułem – mamamuszi. Próżny Jourdain bez trudu poddaje się intrydze, a zakochani dopinają swego.

Sobotnie spotkanie z historią „awansu społecznego” opowiedziane przez aktorów teatru Maska podczas niemal trzygodzinnego spektaklu „Mieszczanin Szlachcicem” z pewnością wprawiło publiczność w wyśmienity nastrój.  Brawurowo odegrana przez Kamila Cudejkę rola głównego bohatera, karykaturalnego i próżnego Pana Jourdain, który silił się na zmianę stanu społecznego, to dopiero początek plejady równie znakomitych aktorów, odtwórców ról także mocno zapamiętanych i charakterystycznych. W spektaklu wystąpili: Paulina Czopek, jedyna rozsądna w otoczeniu Pana Jourdaina, czyli jego żona; Weronika Adamus, jako córka walcząca o prawo do samodzielności w swoich „miłosnych wyborach”; Marek Stokłosa jako Kleont, wybranek Lucylli, który z chęcią bierze udział w tureckiej maskaradzie; duet: Klaudia Klimończyk i Dominik Lisek, w rolach markizy Dorymeny i hrabiego zalotnika Doranta; w roli zadziornej Michasi, a zarazem tureckiego sułtana barwna Cecylia Wyroba; Ramzi Bahlawan, który wyjątkową lekkością najpierw wciela się w postać Coviella, a później przeistacza się w nadwornego tłumacza „szyjąc język na miarę” okoliczności; Wacek Szwarc w roli posłusznego, milczącego lokaja; niezwykłe trio tj. Tomasz Okarmus, Mateusz Droździewicz oraz Marek Andruszczyszyn, którzy w pierwszym akcie odegrali kolejno nauczyciela tańca, nauczyciela muzyki oraz krawca, dbającego o nowy wizerunek pana, natomiast w kulminacyjnym trzecim akcie wcielili się w rolę tureckich sług w barwnym orszaku sułtana; Tomasz Stawowy i Jurek Chołociński, znamienicie uczący i walczący ze sobą o wyższość „nauki ponad naukę” nauczyciele fechtunku i filozofii.

Pięknym, wizualnym i muzycznym akcentem trzeciego aktu był taniec z wachlarzami. Ten czarowny obrazek stworzyły trzy reprezentantki zespołu tanecznego „JOY” z Centrum Kultury i Sportu: Joanna Dziuba, Urszula Kowalówka oraz Julia Sopata. Dziewczęta zatańczyły Szeherezadę, orientalny układ choreograficzny opracowany specjalnie na potrzeby molierowskiego spektaklu przez Panią Urszulę Gąsior.

Brawurowo odegraną przez zespół Teatru Maska komedię wyreżyserował Andrzej Morawa. O scenografię, wizaż i charakteryzację oraz kostiumy aktu III zadbała Marta Tyrpa. Stylizację fryzur aktorów zapewnił Novak Hair Design.

Dziękujemy za dzisiejszy wieczór i już dziś zapraszamy serdecznie na zbliżający się XIV Skawiński Tydzień Teatralny. W ramach corocznego święta teatru, w dniach od 19 do 23 czerwca, aktorzy Teatru Maska prezentować będą premierowe spektakle, nad którymi pracują od października. Nie zabraknie także prezentacji gościnnej. Zapraszamy!

Ewa Przebinda, źródło: CKiS, fot. Jarosław Karasiński