SKA: Zadeklarowali współpracę
2 listopada w Pałacyku „Sokół” marszałek Jacek Krupa i przedstawiciele sześciu małopolskich gmin, przez które w przyszłości ma przebiegać Szybka Kolej Aglomeracyjna, zadeklarowali współpracę na rzecz jej uruchomienia. Linia SKA połączy Sędziszów, Kraków, Skawinę, Przeciszów i Kalwarię Zebrzydowską.
Porozumienie zakłada wspólne starania o przedłużenie drugiej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Kraków – Miechów – Sędziszów w kierunku Skawiny, a następnie do Przeciszowa, przez Brzeźnicę, Spytkowice i Zator oraz w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej. Dzięki takiemu rozwiązaniu Szybka Kolej Aglomeracyjna w przyszłości pomoże odciążyć zakorkowaną drogę krajową nr 44, ale przede wszystkim skutecznie skomunikuje ośrodki gospodarcze w regionie, do których dojeżdża codziennie wielu pracowników. Współpracę na rzecz uruchomienia linii SKA zadeklarowały gminy: Skawina, Kalwaria Zebrzydowska, Brzeźnica, Spytkowice, Zator i Przeciszów. Przedstawiciele samorządów i marszałek Jacek Krupa podpisali porozumienie w tej sprawie.
– Rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej to przyszłość transportu publicznego w naszym regionie. Małopolanie już teraz chętnie wybierają kolej, bo nie chcą tracić czasu na stanie w korkach dojeżdżając do pracy, szkoły czy na uczelnie. Chcemy by mieszkańcy i turyści podróżowali szybko i wygodnie, dlatego rozwijamy system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – zwiększyliśmy częstotliwość kursowania pociągów, zaoferowaliśmy nowy atrakcyjny rozkład jazdy, zainwestowaliśmy w nowoczesny tabor i zintegrowany bilet w postaci Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, do której wciąż dołączają się nowi partnerzy. A to jeszcze nie koniec naszych działań – mówi marszałek Jacek Krupa. – Cieszę się, że potrzebę rozwoju SKA dostrzegają także lokalni samorządowcy, którzy są inicjatorami dzisiejszego porozumienia. Przed nami wszystkimi sporo pracy, ale wspierając się wzajemnie szybciej osiągniemy postawiony sobie cel – dodaje marszałek.
Partnerstwo między gminami i samorządem ma się opierać przede wszystkim na wypracowaniu wspólnych rozwiązań, które umożliwią uruchomienie szybkiej kolei z Krakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia. Partnerzy skoncentrują się na rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej, będą także wspólnie prowadzić działania informacyjne i konsultacje społeczne. Już teraz lokalne samorządy przygotowały lub pracują nad dokumentami dotyczącymi integracji poszczególnych środków transportu z transportem kolejowym. Dotyczy to w szczególności budowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych, chodników i ścieżek rowerowych doprowadzających do stacji kolejowych oraz zmianę tras linii autobusowych tak, by dowoziły one pasażerów bezpośrednio do przystanków SKA.
Uruchomienie linii SKA do Skawiny będzie możliwe dopiero po zakończeniu budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Zanim jednak ta linia szybkiej kolei zostanie wydłużona w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia, dzięki czemu połączy Zatorską Strefę Aktywności Ekonomicznej ze Skawińskimi Strefami Gospodarczymi, Krakowem i ośrodkami pielgrzymkowymi, konieczne jest przeprowadzenie szczegółowych analiz dotyczących m.in. potencjalnego zainteresowania pociągami na poszczególnych odcinkach oraz zdiagnozowanie istniejących problemów i znalezienie sposobów ich rozwiązania. Dopiero na tej podstawie zostanie opracowany plan rozwoju SKA oraz wyznaczone kierunki dalszych wspólnych działań.
Źródło: UMWM
Niedawno opublikowaliśmy tekst na temat planów dotyczących dworca kolejowego w Skawinie i jego okolic w odniesieniu do SKA. Tekst można przeczytać TUTAJ.