czwartek, 30 listopada 2023 Imieniny: Maura, Andrzej

Zakończył się remont dworca

Zakończył się remont zabytkowego dworca, powstają parkingi P&R, sieć ciągów pieszo-rowerowych, przejścia podziemne, przystanki i kładka.

Skawina przygotowuje się do uruchomienia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pociąg ma stać się dla mieszkańców naszej gminy szybkim „tramwajem” do najczęściej wybieranych przez nich miejscowości. Kolej omija korki, jest wygodniejsza oraz bardziej ekologiczna. 

Zakończył się remont zabytkowego dworca PKP w mieście Skawina. Budynek został gruntownie odnowiony zarówno na zewnątrz jak i w środku. Ma pełnić także rolę kulturalną i społeczną. W środku swoją nową siedzibę będzie miała Miejska Biblioteka Publiczna, pojawi się też tutaj czytelnia, kawiarnia oraz punkt informacji pasażerskiej. Obok dworca powstało Skawińskie Centrum Komunikacyjne, gdzie znajduje się pętla autobusowa, wiata dla 60 rowerów oraz parking P&R dla 500 pojazdów. Otwarcie dworca z powodu pandemii przełożono na okres wakacji.

W bliskim otoczeniu dworca powstają dwa przejścia podziemne, które są tworzone przy bliskiej współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Oba tunele połączą ten główny punkt przesiadkowy z okolicznymi dużymi zakładami pracy oraz często uczęszczanymi przez mieszkańców drogami. Przejścia podziemne mają powstać jeszcze w tym roku. Oba tunele zostaną połączone z 7-kilometrową siecią ciągów pieszo-rowerowych, które umożliwią swobodne i wygodne przemieszczanie ekologicznymi środkami transportu. Prace zasadnicze przy budowie ścieżek w Skawinie dobiegły już końca, a w Radziszowie powinny zakończyć się w lipcu.

Powstają także nowe stacje kolejowe i są przebudowywane te już istniejące. To Skawina Jagielnia, Skawina Zachodnia, Podbory Skawińskie i Radziszów Centrum. Nad torami kolejowymi powstanie kładka łącząca os. Rzepnik z ul. Jagielnia. Będzie ona wyposażona w windę dla osób niepełnosprawnych. Na mocy porozumienia Gminy Skawina z PKP PLK powstaną także stacje Rzozów Centrum oraz Wola Radziszowska Lipki, w ich okolicy pojawią się nowe parkingi oraz drogi dojazdowe do nich. Nowe inwestycje zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Ciągi pieszo-rowerowe i przejścia podziemne dadzą możliwość wygodnego dojazdu do dworca rowerem, hulajnogą lub dojścia do niego na własnych nogach. Dodatkowe parkingi rozwiążą problem pozostawienia swoich pojazdów przed dalszą podróżą, a nowe stacje kolejowe skrócą czas podróży na peron i zwiększą dostęp do kolei.

Źródło: UMiG